{"id":1119,"date":"2018-03-20T19:54:41","date_gmt":"2018-03-20T18:54:41","guid":{"rendered":"https:\/\/www.friluftslabbet.se\/?p=1119"},"modified":"2023-06-06T10:00:22","modified_gmt":"2023-06-06T08:00:22","slug":"basta-damcykeln","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.friluftslabbet.se\/cykling\/cyklar\/basta-damcykeln\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta damcykeln 2023 \u2013 Cyklar f\u00f6r alla (trots namnet)"},"content":{"rendered":"
Inl\u00e4gget inneh\u00e5ller reklam genom annonsl\u00e4nkar.<\/p>\n
Damcyklar har vi alla cyklat p\u00e5, de sk\u00f6na h\u00e4ngmatteformade ramarna som man inte av misstag sl\u00e5r i, cykelkorgarna man kunde l\u00e4gga saker i. Kanske kommer ni ih\u00e5g er farmors gamla cykel som v\u00e4gde bly men som ni fick l\u00e5na som sm\u00e5, f\u00f6r att cykla till aff\u00e4ren och k\u00f6pa lite l\u00f6rdagsgodis?Spana g\u00e4rna in v\u00e5r favorit Skeppshult Nova Dam 7-vxl<\/a>, en klassiker med fina funktioner. Den b\u00e4sta damcyklen beh\u00f6ver dock inte vara samma f\u00f6r dig som mig! D\u00e4rf\u00f6r har vi plockat fram flertalet olika cyklar till v\u00e5r topplista, s\u00e5 att du med s\u00e4kerhet ska kunna hitta n\u00e5got som passar. <\/p>\n J\u00e4mf\u00f6r pris<\/a><\/li>\n J\u00e4mf\u00f6r pris<\/a><\/li>\n J\u00e4mf\u00f6r pris<\/a><\/li>\n J\u00e4mf\u00f6r pris<\/a><\/li>\n J\u00e4mf\u00f6r pris<\/a><\/li>\n J\u00e4mf\u00f6r pris<\/a><\/li>\n<\/ul>\n <\/a><\/span>V\u00e5rt betyg (5\/5)J\u00e4mf\u00f6r pris<\/a><\/p>\n Skeppshult Natur Premium har flera funktioner som g\u00f6r att den passar dig som vill ha lite mer valm\u00f6jligheter. Cykeln kommer med m\u00e5nga cykelkomponenter ifr\u00e5n bland annat Shimano.<\/p>\n Natur Premium har en st\u00e4llbar styrram som ger dig en mer skr\u00e4ddarsydd cykel av h\u00f6gsta kvalitet. L\u00e4derdetaljerna p\u00e5 cykeln, bland annat cykelns sadel, sadelv\u00e4ska och handtag \u00e4r framtagna av engelska varum\u00e4rket Brooks. F\u00f6r att g\u00f6ra den extra optimal f\u00f6r stadscykling har en praktisk korgv\u00e4ska inkluderats som rymmer de tillh\u00f6righeter som du beh\u00f6ver medta till skolan eller jobbet.<\/p>\n Funktionell belysning p\u00e5 cykelns fram och bakgaffel, drivs av en dynamonav teknologi. Allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra f\u00f6r att ge cykeln belysning \u00e4r att trampa. Hjulen har f\u00f6rs\u00e4tts med extra skydd mot grus, sten eller liknande. Detta minimerar d\u00e5 risken f\u00f6r att du ska r\u00e5ka ut f\u00f6r punktering under cykelturen.<\/p>\n Letar du efter en praktisk cykel med korg och paketh\u00e5llare fr\u00e5n en svensk tillverkare, kan vi rekommendera Natur Premium. En klassiker som alltid g\u00e5r hem.<\/p>\n <\/a><\/span>V\u00e5rt betyg (4.9\/5)J\u00e4mf\u00f6r pris<\/a><\/p>\n Skeppshult Favorit \u00e4r en cykelmodell med det b\u00e4sta fr\u00e5n tv\u00e5 v\u00e4rldar. De raka linjerna p\u00e5minner om det glada sjuttiotalet kombinerat med designformer fr\u00e5n idag.<\/p>\n Modellen har en uppr\u00e4tt sittst\u00e4llning och en sk\u00f6n sadel med vattent\u00e5ligt \u00f6verdrag f\u00f6r en bekv\u00e4m k\u00e4nsla. Cykelkorgen \u00e4r b\u00e5de rymlig och har ett finmaskigt n\u00e4t s\u00e5 att dina nycklar ligger s\u00e4kert och inte trillar ur.<\/p>\n Med en stabil fotbroms d\u00e4r bak och en bra skivbroms d\u00e4r fram ser den \u00e4ven till s\u00e5 att inte du sl\u00e5r i backen. Paketh\u00e5llaren \u00e4r enkel och smidig att anv\u00e4nda, l\u00e5set \u00e4r ett godk\u00e4nt l\u00e5s fr\u00e5n Abus och hjulen \u00e4r \u00e4ven p\u00e5 denna modellen punkteringsskyddande.<\/p>\n Detta \u00e4r ett mycket bra alternativ f\u00f6r dig som \u00e4r ute efter en p\u00e5litlig, bekv\u00e4m cykel som samtidigt har en liten gammaldags look. Cykla s\u00e4kert och med stil med Favorit Dam 7-Vxl!<\/p>\n <\/a><\/span>V\u00e5rt betyg (4.8\/5)J\u00e4mf\u00f6r pris<\/a><\/p>\n Skeppshult Nova Dam 7-vxl \u00e4r en lyxig svensk klassiker med dess urtypiska svenska design d\u00e4r ingenting fattas. Nova \u00e4r tillverkad i h\u00f6gklassigt st\u00e5l fr\u00e5n SSAB och utrustad med 7 stycken v\u00e4xlar i baknavet som l\u00e4tt kan \u00e4ndras av vridreglaget p\u00e5 styret.<\/p>\n Bromsarna p\u00e5 Nova best\u00e5r av en vanlig klassisk fotbroms d\u00e4r bak och en handbroms d\u00e4r fram. Hjulen \u00e4r punkteringsskyddade och har reflexsidor f\u00f6r att du ska synas v\u00e4l i trafiken.<\/p>\n Paketh\u00e5llaren har AVS-standard s\u00e5 att du enkelt kan klicka fast handv\u00e4skor, matkassar och barnsits utan n\u00e5gra som helst problem. L\u00e5set som medf\u00f6ljer Nova \u00e4r ett godk\u00e4nt l\u00e5s fr\u00e5n Abus, som enkelt kan kompletteras med vajer eller k\u00e4tting utan att beh\u00f6va byta nyckel.<\/p>\n Skeppshult Nova \u00e4r en cykel l\u00e4tt att f\u00f6r\u00e4lska sig i. Den \u00e4r b\u00e5de praktisk och t\u00e5lig, men har \u00e4nd\u00e5 en otroligt h\u00e4rlig k\u00e4nsla vid cykeltur.<\/p>\n <\/a><\/span>V\u00e5rt betyg (4.7\/5)J\u00e4mf\u00f6r pris<\/a><\/p>\n Skeppshult har bevarat Smiles klassiska design, men moderniserat den f\u00f6r att uppfylla dagens s\u00e4kerhetskrav och d\u00e4rf\u00f6r har fantastiska cykelkomponenter inkluderats fr\u00e5n Shimano. Om du tittar p\u00e5 cykeln \u00e4r den v\u00e4ldigt snarlik den f\u00f6rsta modellen fr\u00e5n Shimano som tillverkades i Sm\u00e5land, n\u00e4r varum\u00e4rket grundades. Utvecklade Smile \u00e4r dock l\u00e4ttrullad och har en i\u00f6gonfallande matt f\u00e4rg.<\/p>\n Cykeln \u00e4r byggd med en stabil ram som g\u00f6r Smile enkel att hantera. Ramen har en klassisk l\u00e4ngd p\u00e5 53 centimeter som \u00e4r typisk f\u00f6r m\u00e5nga damcyklar.<\/p>\n Batteridriven belysning fram och bak p\u00e5 cykeln s\u00e4kerst\u00e4ller att du \u00e4r synlig, \u00e4ven vid s\u00e4mre ljusf\u00f6rh\u00e5llanden. Slutligen har cykeln en praktisk korg som sitter stabilt p\u00e5 plats och rymmer mer.<\/p>\n Smile \u00e4r ett utm\u00e4rkt och prisv\u00e4nligt val f\u00f6r dig som vill ha en tidl\u00f6s cykel som garanterat kommer f\u00e5 n\u00e5gra huvuden att v\u00e4nda sig om, n\u00e4r du cyklar omkring.<\/p>\n <\/a><\/span>V\u00e5rt betyg (4.6\/5)J\u00e4mf\u00f6r pris<\/a><\/p>\n Denna klassiska cykel har uppgraderats f\u00f6r att ge dig samma f\u00f6rdelar som en vanlig damcykel, men \u00e4r samtidigt utrustad med en praktisk motor, f\u00f6r att hj\u00e4lpa dig lite p\u00e5 traven n\u00e4r det \u00e4r jobbigt att trampa. Batavus Torino har ett l\u00e5gt insteg, vilket g\u00f6r den till ett passande val f\u00f6r dig som letar efter pendlingscykel som \u00e4r l\u00e4tt att anv\u00e4nda och ladda.<\/p>\n Torino har en v\u00e4ldigt fin design, med en stadig ram och en praktisk inkluderad cykelkorg. Ett kraftigt raml\u00e5s inkluderas ocks\u00e5, f\u00f6r att du ska kunna f\u00f6rvara cykeln mer s\u00e4kert. Ut\u00f6ver detta har cykeln ett v\u00e4ldesignat omslutande kedjeskydd, som minskar skador och slitage p\u00e5 cykeln.<\/p>\n Cykeln drivs av ett kraftfullt batteri som s\u00e4tts fast p\u00e5 paketh\u00e5llaren, vilket g\u00f6r det v\u00e4ldigt enkelt att avl\u00e4gsna batteriet n\u00e4r det ska laddas eller beh\u00f6ver bytas ut. Det tar cirka 6 timmar f\u00f6r batteriet att laddas fullt, det kan sedan anv\u00e4ndas under cirka 70 kilometer.<\/p>\n Torino \u00e4r ett utm\u00e4rkt val f\u00f6r dig som letar efter en p\u00e5litlig pendlingscykel som \u00e4r stabil och mycket funktionell.<\/p>\n <\/a><\/span>V\u00e5rt betyg (3.9\/5)J\u00e4mf\u00f6r pris<\/a><\/p>\n Pro SLD \u00e4r en cykel fr\u00e5n varum\u00e4rket Nishiki. Modellen var en av marknadens f\u00f6rsta hybridcyklar. Detta g\u00f6r att den fortfarande har ett v\u00e4ldigt stort f\u00f6lje och cykeln utvecklas st\u00e4ndigt med nya funktioner f\u00f6r att moderniseras.<\/p>\n Nishikis cyklar tillverkas f\u00f6r hand i G\u00f6teborg, vilket bidrar till varum\u00e4rkets enorma popularitet. Pro SLD passar lika bra f\u00f6r stadscykling som f\u00f6r landsv\u00e4g, vilket g\u00f6r den enormt anpassningsbar. Cykeln har en aluminiumram som \u00e4r trippelreducerad, f\u00f6r att ge cykeln en l\u00e4ttare vikt. Detta kombineras sedan med funktioner och komponenter som ger dig en \u00f6kad komfort och b\u00e4ttre hantering.<\/p>\n Pro SLD \u00e4r utrustad med ett v\u00e4xlingssystem fr\u00e5n Shimano, som best\u00e5r av 20 v\u00e4xlar. Detta ger dig en bred skara v\u00e4xlar som underl\u00e4ttar f\u00f6r olika typer av milj\u00f6er. N\u00e4r du cyklar i stadsmilj\u00f6er, \u00e4r det \u00e4ven n\u00f6dv\u00e4ndigt att du kan reagera snabbt och att cykeln har en bra bromsf\u00f6rm\u00e5ga. Nishiki har d\u00e4rf\u00f6r i denna modell inkluderat utvecklade hydrauliska skivbromsar, f\u00f6r en b\u00e4ttre kontroll n\u00e4r det v\u00e4l g\u00e4ller.<\/p>\n Cykelns ram \u00e4r f\u00f6rbehandlad med h\u00e5l ifall du vill addera paketh\u00e5llare eller barnstol efter k\u00f6p. Du kan \u00e4ven sj\u00e4lv v\u00e4lja vilka typ av sk\u00e4rmar du f\u00f6redrar, ett n\u00f6dv\u00e4ndigt till\u00e4gg om du vill undvika grus eller lerst\u00e4nk p\u00e5 dina kl\u00e4der. Pro SLD \u00e4r s\u00e4rskilt utvecklad f\u00f6r dig som vill ha stabil och funktionell cykel f\u00f6r olika typer av cykling.<\/p>\n En damcykel \u00e4r inte l\u00e4ngre en cykel f\u00f6r damer i den ben\u00e4mningen. Namnet kommer ursprungligen fr\u00e5n tiden damer hade kjolar och inte byxor, d\u00e4rav passade det h\u00e4ngmattsformade chassit b\u00e4ttre.<\/p>\n Det \u00e4r allts\u00e5 (generellt s\u00e4tt) en ben\u00e4mning p\u00e5 cyklar du inte sl\u00e5r i mellan benen p\u00e5, vilket de flesta m\u00e4n erfarat.<\/p>\n Damcyklar ska dock fr\u00e4mst vara anpassade f\u00f6r damer, det finns till exempel dammodeller av mountainbikes och andra cyklar som ofta \u00e4r n\u00e5got l\u00e4ttare i vikt.<\/p>\n Vill du ha en praktisk och enkel cykel som \u00e4r l\u00e4tt att komma p\u00e5 och av<\/strong>, d\u00e4r ett tiotal v\u00e4xlar inte \u00e4r h\u00f6gsta prio, \u00e4r en damcykel n\u00e5got f\u00f6r dig, man som kvinna<\/strong>.<\/p>\n Man ska t\u00e4nka p\u00e5 att traditionella damcyklar kan vara n\u00e5got tungtrampade, du b\u00f6r allts\u00e5 t\u00e4nka p\u00e5 milj\u00f6n du cyklar i, \u00e4r det m\u00e5nga backar eller plattare terr\u00e4ng? I backar hj\u00e4lper flera v\u00e4xlar till s\u00e5klart.Fler v\u00e4xlar kommer vara mer m\u00e5ngfunktionellt medans f\u00e4rre v\u00e4xlar \u00e4r mindre m\u00e5ngsidigt, dock med f\u00f6rm\u00e5nen att f\u00e4rre blir mer h\u00e5llbart d\u00e5 det \u00e4r f\u00e4rre r\u00f6rande delar som kan g\u00e5 s\u00f6nder. En elmotor \u00e4r dock inte heller fy skam.<\/a> F\u00f6r dig som cyklar ofta och mycket i transportsyfte kan det vara n\u00e5got att se \u00f6ver \u2013 men om inte annat \u00e4r det sjukt sk\u00f6nt!<\/p>\n <\/span><\/p>\n Du b\u00f6r t\u00e4nka p\u00e5 i vilket syfte du vill k\u00f6pa en cykel f\u00f6r. Vill du snabbt kunna ta dig till jobbet utan att beh\u00f6va t\u00e4nka p\u00e5 parkering, bensinkostnad, f\u00f6rs\u00e4kringar och besiktningar \u00e4r en hederlig damcykel ett perfekt alternativ.<\/p>\n Det finns s\u00e5klart andra cykelalternativ ocks\u00e5, som ocks\u00e5 passar damer, men det l\u00e5ga insteget g\u00f6r \u00e4nd\u00e5 just damcyklarna till ett s\u00e5 h\u00e4rligt alternativ. Det k\u00e4nns p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt friare att inte ha en ram i mitten<\/strong>, en n\u00e4stan sv\u00e4vande k\u00e4nsla, och det \u00e4r som sagt n\u00e5got positivt f\u00f6r b\u00e5da k\u00f6nen.<\/p>\n Ska du ha med packning? <\/strong>En cykelkorg \u00e4r de flesta damcyklar utrustade med, vilket passar bra f\u00f6r l\u00e4ttare saker. Tyngre vikt i korgen tenderar att p\u00e5verka styrf\u00f6rm\u00e5gan vilket med f\u00f6rdel f\u00f6rvaras p\u00e5 paketh\u00e5llaren eller i en cykelv\u00e4ska om m\u00f6jligt.<\/p>\n Vikten \u00e4r \u00e4ven v\u00e4rt att ha i \u00e5tanke. En l\u00e4ttare cykel kommer att k\u00e4nnas mer l\u00e4ttcyklad och k\u00e4nnas l\u00e4ttare att trampa \u00e4n en tyngre och d\u00e4r \u00e4r den l\u00e4ttare vinnaren, speciellt i urbana milj\u00f6er med skiftande lutning. D\u00e4ckstorlek p\u00e5verkar \u00e4ven vikten, dock vill vi hojta till om att st\u00f6rre d\u00e4ck \u00f6vers\u00e4tts i h\u00f6gre hastighet men n\u00e5got mindre styrbarhet. Mindre d\u00e4ck ger motsatt b\u00e4ttre styrbarhet men \u00e4r n\u00e5got l\u00e5ngsammare.<\/p>\n Vi har tittat p\u00e5 alla m\u00f6jliga funktioner och tillbeh\u00f6r i damcyklarna, fr\u00e5n chassi- och rammaterialet till v\u00e4xelnavet och styret. Vi har tittat p\u00e5 vad anv\u00e4ndare tycker i fr\u00e5gan, sett vilka saker de faktiskt letar efter i en damcykel f\u00f6r att g\u00f6ra cykelupplevelsen s\u00e5 bekv\u00e4m och smidig som m\u00f6jligt.<\/p>\n Rad efter rad av omd\u00f6men har l\u00e4sts, fr\u00e5n b\u00e5de svenska och engelska sidor. Att v\u00e4lja den b\u00e4sta damcykeln var sv\u00e5rt, priset spelar in mycket, men om det kan ber\u00e4ttigas med form och funktion g\u00f6r det s\u00e5klart att ett s\u00e5dant alternativ hamnar l\u00e5ngt upp p\u00e5 listan.<\/p>\n Det var tufft, men vi \u00e4r s\u00e4kra i att v\u00e5r lista representerar riktigt bra cyklar som kommer passa alla!<\/p>\n <\/span><\/p>\n Tiden av tunga, sm\u00e5tt otympliga damcyklar \u00e4r numera f\u00f6rbi och har blivit ersatt av en ny rad l\u00e4tta, enkla och m\u00e5ngfunktionella alternativ farmor aldrig hade kunnat t\u00e4nka sig p\u00e5 sin tid.<\/p>\n Till ett vettigt pris f\u00e5r du en riktigt h\u00e5llbar cykel som passar i ur och skur och transporterar dig dit du ska utan problem. F\u00e4rre v\u00e4xlar \u00e4n mountainbikes g\u00f6r dessa mer h\u00e5llbara, och packf\u00f6rm\u00e5gan \u00e4r n\u00e5got h\u00f6gre med paket- och cykelh\u00e5llare som standard.<\/p>\n M\u00e5nga riktigt bra modeller finns p\u00e5 marknaden idag och vi tycker att v\u00e5r lista \u00e4r en mycket bra utg\u00e5ngspunkt f\u00f6r er i ert val av damcykel.<\/strong> <\/p>\n Viktigt att t\u00e4nka p\u00e5 i ert val \u00e4r att, som med n\u00e4stan allt annat, du f\u00e5r vad du betalar f\u00f6r i de flesta fall. Dyrare cyklar \u00f6vers\u00e4tts i l\u00e4ngre h\u00e5llbarhet, b\u00e4ttre funktion, fart och kontroll medans billigare ofta f\u00f6rst faller p\u00e5 h\u00e5llbarhet. En dyrare cykel \u00e4r allts\u00e5 inte fel d\u00e5 den i l\u00e4ngden kommer att bli billigare \u00e4n att k\u00f6pa tre-fyra budgetcyklar p\u00e5 samma period.<\/p>\n Gl\u00f6m inte att spana in v\u00e5r klassiska favorit Skeppshult Nova Dam 7-vxl<\/a><\/a>. Vi hoppas att vi gett er klarhet i ert val och utmanar er att kolla in sidorna f\u00f6r \u00e4nnu fler modeller! Syns p\u00e5 v\u00e4garna!<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Inl\u00e4gget inneh\u00e5ller reklam genom annonsl\u00e4nkar. Damcyklar har vi alla cyklat p\u00e5, de sk\u00f6na h\u00e4ngmatteformade ramarna som man inte av misstag sl\u00e5r i, cykelkorgarna man kunde l\u00e4gga saker i. Kanske kommer ni ih\u00e5g er farmors gamla cykel som v\u00e4gde bly men som ni fick l\u00e5na som sm\u00e5, f\u00f6r att cykla till aff\u00e4ren och k\u00f6pa lite l\u00f6rdagsgodis?Spana […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1117,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_genesis_hide_title":false,"_genesis_hide_breadcrumbs":false,"_genesis_hide_singular_image":false,"_genesis_hide_footer_widgets":false,"_genesis_custom_body_class":"","_genesis_custom_post_class":"","_genesis_layout":"","footnotes":""},"categories":[15],"tags":[69,65],"yoast_head":"\n\n
V\u00e5ra favoriter<\/h2>\n
Skeppshult Natur Premium<\/h3>\n
Skeppshult Favorit Dam 7-Vxl<\/h3>\n
Skeppshult Nova 7-Vxl<\/h3>\n
Skeppshult Smile 3-Vxl<\/h3>\n
Batavus Torino<\/h3>\n
Nishiki Pro SLD Dam<\/h3>\n
Vem borde k\u00f6pa en damcykel?<\/h2>\n
K\u00f6pguide – Hitta den b\u00e4sta damcykeln f\u00f6r dina behov!<\/h2>\n
Dina behov<\/h3>\n
Andra specifikationer<\/h3>\n
Hur vi valde v\u00e5r topplista<\/h2>\n
Sammanfattning<\/h2>\n