{"id":1187,"date":"2018-04-04T19:26:57","date_gmt":"2018-04-04T17:26:57","guid":{"rendered":"https:\/\/www.friluftslabbet.se\/?p=1187"},"modified":"2021-08-20T10:33:02","modified_gmt":"2021-08-20T08:33:02","slug":"basta-cykelhjalmen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/wordpress-483485-4443722.cloudwaysapps.com\/cykling\/cykelutrustning\/basta-cykelhjalmen\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta cykelhj\u00e4lmen 2024 – Ett m\u00e5ste f\u00f6r cyklisten"},"content":{"rendered":"
Inl\u00e4gget inneh\u00e5ller reklam genom annonsl\u00e4nkar.<\/p>\n
En bra cykelhj\u00e4lm \u00e4r en billig f\u00f6rs\u00e4kring och ett m\u00e5ste n\u00e4r du \u00e4r ute och cyklar, ditt huvud \u00e4r det viktigaste du har och b\u00f6r skyddas till varje pris. Men har du koll p\u00e5 vad du ska t\u00e4nka p\u00e5 n\u00e4r du v\u00e4ljer cykelhj\u00e4lm? Vad \u00e4r egentligen MIPS och vad \u00e4r den d\u00e4r h\u00f6vding-hj\u00e4lmen alla pratar om? Vilken \u00e4r den b\u00e4sta cykelhj\u00e4lmen?<\/p>\n
L\u00e4s vidare s\u00e5 g\u00e5r vi igenom hur du hittar r\u00e4tt hj\u00e4lm f\u00f6r dina behova. Vi har \u00e4ven lagt in en topplista \u00f6ver n\u00e5gra av v\u00e5ra favoriter.<\/p>\n
Norska varum\u00e4rket Sweet Protection har designat en innovativ och genomt\u00e4nkt cykelhj\u00e4lm, med sin stilrena form och f\u00e4rg \u00e4r Trailblazer Mips ett sj\u00e4lvklart val f\u00f6r alla cykelentusiaster. Med Trailblazer Mips<\/a> kan du skydda ditt huvud om en olycka skulle vara framme, samtidigt som den inte f\u00e5ngar upp vind eller p\u00e5verkar din prestation p\u00e5 v\u00e4gbanan. Cykelhj\u00e4lmen har ett visir som enkelt kan anpassas och f\u00e4llas ner om det skulle bl\u00e5sa mycket. Passformen kan \u00e4ven den anpassas efter dig, tack vare det inkluderade Occigrip-systemet. En bekv\u00e4m hj\u00e4lm som g\u00f6r att du kan fokusera p\u00e5 din prestation ist\u00e4llet. F\u00f6r att skydda ditt huvud vid fall har den ett rotationsskydd som kallas f\u00f6r MIPS. Detta skyddar lite extra och f\u00e5ngar upp st\u00f6tar p\u00e5 ett mycket effektivt s\u00e4tt. Cykelhj\u00e4lmen Trailblazer Mips \u00e4r utformad f\u00f6r att passa samtliga anv\u00e4ndare och \u00e4r i Unisexmodell. Letar du efter ett slitstark och mycket effektiv hj\u00e4lm, som s\u00e4kerst\u00e4ller att minsta m\u00f6jliga skada uppst\u00e5r vid fall, b\u00f6r du investera i Sweet Protections cykelhj\u00e4lm Trailblazer Mips. Anv\u00e4nd den under tr\u00e4ning och pendling till jobbet, f\u00f6r att se till att huvudet alltid \u00e4r skyddat om du skulle ramla.<\/p>\n Den l\u00e4tta cykelhj\u00e4lmen Ventral Spin fr\u00e5n varum\u00e4rket POC \u00e4r ett utm\u00e4rkt val f\u00f6r dig som letar efter en mycket funktionell och praktisk cykelhj\u00e4lm. Denna modell kan anv\u00e4ndas f\u00f6r b\u00e5de tr\u00e4ning och stadscykling, vilket g\u00f6r den v\u00e4ldigt m\u00e5ngsidig. Ventrak Spin<\/a> \u00e4r utrustad med rotationsskyddet Spin som skyddar ditt huvud mot fall eller st\u00f6tar. Den \u00e4r \u00e4ven utvecklad f\u00f6r att vara bekv\u00e4m och har en mer ventilerande form som h\u00e5ller ditt huvud svalt n\u00e4r du tr\u00e4nar h\u00e5rt. Aldrig mer beh\u00f6ver du uppleva tryck eller att hj\u00e4lmen skaver. Ventrak Spin ger dig en behaglig tur oavsett vilken typ av cykling du genomf\u00f6r. F\u00f6r att hj\u00e4lmen ska kunna anpassas efter dig kan den enkelt justeras och en inkluderad EPS-liner g\u00f6r den v\u00e4ldigt effektiv. Cykelhj\u00e4lmen fr\u00e5n POC har \u00e4ven designats med ett f\u00e4ste f\u00f6r cykelglas\u00f6gon eller solglas\u00f6gon, f\u00f6r att du alltid ska kunna cykla med en optimal sikt. Med sin l\u00e4tta vikt p\u00e5 endast 227 gram k\u00e4nner du knappt av hj\u00e4lmen och kan d\u00e4rf\u00f6r fokusera p\u00e5 annat. Detta \u00e4r en unisexmodell som passar dig som vill kunna prestera n\u00e4r det g\u00e4ller och som vill s\u00e4kerst\u00e4lla ett mycket effektivt skydd om en olycka skulle vara framme.<\/p>\n Scott Centric Plus hj\u00e4lm<\/a> \u00e4r utrustad med MIPS (Multi-Directional Impact Protection System); en svensk uppfinning som ger ett mycket b\u00e4ttre skydd mot rotationsv\u00e5ld \u00e4n hj\u00e4lmar utan MIPS. Det g\u00f6r att rotationstrauman d\u00e4mpas mycket b\u00e4ttre i j\u00e4mf\u00f6relse med \u201dvanliga\u201d hj\u00e4lmar utan funktionen.De \u201dvanliga\u201d hj\u00e4lmarna skyddar b\u00e4st mot vinkelr\u00e4ta slag mot backen, men skallskador uppkommer oftast av rotationsv\u00e5ld, s\u00e5 MIPS \u00e4r enligt oss ett m\u00e5ste.Hj\u00e4lmen \u00e4r aerodynamiskt utformad och fungerar \u00e4ven f\u00f6r dig som t\u00e4vlar, har utm\u00e4rkt ventilation med speciellt byggda ventilationskanaler som h\u00e5ller huvudet svalt. Gl\u00f6m inte heller de reflekterande s\u00e4kerhetsdekalerna som h\u00e5ller dig s\u00e4ker ute i trafiken n\u00e4r ljuset tryter.Hj\u00e4lmen \u00e4r framtagen i samarbete med Scotts proffscyklister. M\u00e5let var att skapa den snabbaste och b\u00e4st ventilerade hj\u00e4lmen i klassen. Ut\u00f6ver den speciella MIPS-teknologin kommer denna Centric utrustad med HALO fit system, fasts\u00e4ttning samt storleksjustering och Optimized Venting – aerodynamisk ventilation. Den passar utm\u00e4rkt f\u00f6r s\u00e5v\u00e4l t\u00e4vlingscykling som landsv\u00e4g och MTB.Scott Centric Plus \u00e4r en mycket prisv\u00e4rd, l\u00e4tt och bekv\u00e4m kvalitetshj\u00e4lm som definitivt ger dig valuta f\u00f6r pengarna.<\/p>\n H\u00f6vding 3.0<\/a> \u00e4r ingen vanlig hj\u00e4lm. Den ser ut som en magv\u00e4ska f\u00f6r halsen och namnet f\u00e5r en att undra om hj\u00e4lmen p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt \u00e4r relaterad till indianer. Vi vet inte varf\u00f6r den kallas H\u00f6vding, men vet att det h\u00e4r \u00e4r en banbrytande svensk uppfinning som kan sammanfattas i \u201dairbag-hj\u00e4lm\u201d.<\/p>\n Enligt vetenskapliga unders\u00f6kningar \u00e4r airbagteknologin 8 g\u00e5nger s\u00e4krare \u00e4n traditonella cykelhj\u00e4lmar. En airbag p\u00e5 huvudet? Coolt! Du placerar den mycket bekv\u00e4ma kragen runt halsen (som dessutom \u00e4r vattent\u00e4t och smutsavvisande) och drar upp dragkedjan under hakan, sen \u00e4r du redo. H\u00f6vding aktiveras genom att kn\u00e4ppa fast dragkedjans kl\u00e4pp p\u00e5 kragens h\u00f6gra sida, och avaktiveras n\u00e4r du tar loss den.I hj\u00e4lmen finns mycket avancerad teknik med en sensor som registrerar dina r\u00f6relser 200 g\u00e5nger i sekunden och aktiverar airbagfunktionen n\u00e4r en onormal r\u00f6relse registreras, som ett fall eller en krock.Airbagen bl\u00e5ser upp och omsluter ditt huvud, fixerar din nacke, l\u00e4mnar synf\u00e4ltet fritt och ger dig v\u00e4rldens b\u00e4sta st\u00f6tupptagningsf\u00f6rm\u00e5ga hittat i en hj\u00e4lm. Trycket h\u00e5lls konstant i flera sekunder innan gasen l\u00e5ngsamt pyser ut, vilket ger dig skydd mot flera slag i samma olycka.Materialet som utg\u00f6r airbagen best\u00e5r av mycket slitstarkt nylon som t\u00e5l skrapningar mot asfalt. Med hj\u00e4lmen f\u00f6ljer ett uppladdningsbart batteri som enkelt laddas i USB via v\u00e4gguttaget, batteriniv\u00e5n visas p\u00e5 kragen. En full laddning ska h\u00e5lla f\u00f6r ungef\u00e4r 15 timmars cyklande. H\u00f6vding har en mobilapp och kan p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt uppdateras med nya mjukvaran.Vi \u00e4lskar verkligen den h\u00e4r nyskapande hj\u00e4lmen och anv\u00e4ndarna h\u00e5ller med. H\u00f6vding 3.0 \u00e4r mycket bekv\u00e4m och g\u00f6r det m\u00f6jligt att b\u00e4ra stora, tjocka m\u00f6ssor p\u00e5 vintern utan att det p\u00e5verkar hj\u00e4lmens funktion. Verkligen perfekt f\u00f6r b\u00e5de vardagscyklister och pendlare.<\/p>\n Alla som s\u00e4tter sig p\u00e5 en cykel b\u00f6r ha en cykelhj\u00e4lm. Olyckor h\u00e4nder skr\u00e4mmande ofta och att det inte ser snyggt ut eller \u00e4r bekv\u00e4mt med hj\u00e4lm h\u00e5ller inte som argument d\u00e5 dagens modeller \u00e4r hur coola och bekv\u00e4ma som helst.<\/p>\n Och i j\u00e4mf\u00f6relse, hur snyggt \u00e4r det att sl\u00e5 i huvudet och kanske skadas permanent? Varken snyggt eller h\u00e4ftigt!<\/strong><\/p>\n <\/span><\/p>\n Mer \u00e4n h\u00e4lften av de som omkommer i cykelolyckor skulle \u00f6verlevt om de hade haft hj\u00e4lm<\/a>. Lite som flytv\u00e4star i b\u00e5tar fyller hj\u00e4lmen en mycket viktig funktion, det \u00e4r en mycket billig livsf\u00f6rs\u00e4kring som r\u00e4ddat otroligt m\u00e5nga liv<\/a>.<\/p>\n N\u00e5got av det f\u00f6rsta man h\u00f6r fr\u00e5n cyklister (utan hj\u00e4lm) som slagit i huvudet \u00e4r att de \u00f6nskar att de burit hj\u00e4lm. Troligtvis \u00e4r olyckor inte n\u00e5got man tror kommer h\u00e4nda en sj\u00e4lv, man \u00e4r s\u00e4ker p\u00e5 sin f\u00e4rdighet att cykla och t\u00e4nker \u201dhur skulle jag egentligen kunna ramla eller krocka p\u00e5 den h\u00e4r str\u00e4ckan?\u201d.<\/p>\n Samtliga personer som hamnar i olyckor t\u00e4nker likadant och den b\u00e4sta investeringen du kan g\u00f6ra f\u00f6r din cykling \u00e4r att investera i en bra och godk\u00e4nd hj\u00e4lm.<\/p>\n Det finns en del saker du b\u00f6r ha i \u00e5tanke och som kan vara v\u00e4rt att veta n\u00e4r du k\u00f6per cykelhj\u00e4lm.<\/p>\n Det f\u00f6rsta och absolut viktigaste \u00e4r att hj\u00e4lmen ska passa ditt huvud och vara bekv\u00e4m. Passformen spelar extremt stor roll f\u00f6r hur skyddande hj\u00e4lmen kommer att vara. Du vill ha en hj\u00e4lm som sitter s\u00e5 tight mot huvudet som m\u00f6jligt utan att trycka och till varje pris undvika f\u00f6r stora hj\u00e4lmar som bara glider runt p\u00e5 huvudet. De flesta hj\u00e4lmar idag kommer med justerbara nackst\u00f6d vilket g\u00f6r att du faktiskt kan anpassa en f\u00f6r stor hj\u00e4lm till ditt mindre huvud. Det kommer att k\u00e4nnas okej men kommer inte att skydda p\u00e5 samma s\u00e4tt som en passande hj\u00e4lmstorlek n\u00e4r olyckan \u00e4r framme.<\/p>\n Hj\u00e4lmen ska \u00e4ven t\u00e4cka bakhuvudet, din hj\u00e4ssa och pannan. Om du k\u00f6per en hj\u00e4lm till barn, t\u00e4nk p\u00e5 att inte k\u00f6pa en f\u00f6r stor hj\u00e4lm som barnet ska \u201dv\u00e4xa in i\u201d d\u00e5 detta direkt p\u00e5verkar skyddet. Barn och ungdomar under 15 \u00e5r m\u00e5ste ocks\u00e5 enligt lag m\u00e5ste b\u00e4ra hj\u00e4lm n\u00e4r de cyklar eller blir skjutsade p\u00e5 en cykel.<\/p>\n Hj\u00e4lmar b\u00f6r bytas var 3-5:e \u00e5r d\u00e5 skyddsf\u00f6rm\u00e5gan kraftigt f\u00f6rs\u00e4mras efter den tiden. Om du ramlat h\u00e5rt med hj\u00e4lmen b\u00f6r den \u00e4ven bytas ut, \u00e4ven om den till synes ser ut att vara i bra skick.<\/p>\n Ventilation \u00e4r en annan sak. Om du tr\u00e4ningscyklar eller cyklar i varmare v\u00e4der\/l\u00e4ngre str\u00e4ckor b\u00f6r du investera i en v\u00e4lventilerad hj\u00e4lm. Ventilationen p\u00e5 hj\u00e4lmarna kommer i form av ventilationsh\u00e5l och kanaler, d\u00e4r luften kan str\u00f6mma igenom och kyla ned.<\/p>\n Du b\u00f6r \u00e4ven t\u00e4nka p\u00e5 hj\u00e4lmens vikt och speciellt om du sitter i en mer framlutad, sportigare st\u00e4llning eller om du cyklar l\u00e4ngre str\u00e4ckor. Om du enbart pendlar kortare str\u00e4ckor spelar vikten lite mindre roll.<\/p>\n <\/span><\/p>\n Vi rekommenderar uteslutande MIPS. Funktionen som beskrevs i f\u00f6rstavalet kan igen sammanfattas som ett r\u00f6rligt, inv\u00e4ndigt system som, likt hj\u00e4rnan vid kollissioner, absorberar den kraft som sker vid rotationsv\u00e5ld.<\/p>\nPOC Ventral Spin<\/h3>\n
Scott Helmet Centric Plus<\/span><\/h3>\n
H\u00f6vding Complete 3<\/span><\/h3>\n
Vem borde k\u00f6pa en cykelhj\u00e4lm?<\/h2>\n
K\u00f6pguide – Hitta den b\u00e4sta cykelhj\u00e4lmen f\u00f6r dina behov<\/h2>\n
MIPS eller inte MIPS?<\/strong><\/h3>\n